Stappen, trappen, openbaar vervoer en dan pas de auto? Stimuleert jouw school duurzame mobiliteit en schuiven jullie het STOP-principe naar voor bij de keuze voor een vervoermiddel? Ideaal!
Leerlingen en leerkrachten die (deels) met de fiets, te voet, met skeelers, de step of het skateboard naar school komen, die bewegen meer. Daarnaast is dit ook de meest (eco)logische en goedkope manier om je te verplaatsen — en zorgt het voor een lekker leeg hoofd bij thuiskomst. En, bovenal: hoe meer leerlingen en leerkrachten de auto links laten liggen, hoe veiliger de schoolomgeving wordt.
Wij helpen je alvast op weg
Verkeerseducatie
Wil je werken rond verkeerseducatie, maar weet je niet welke inhoud je kan aanbrengen op gebied van o.a. verkeersregels en duurzaam verkeersgedrag? De VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde) ontwikkelde een verkeerseducatief aanbod met 3 pijlers: workshops, pakketten en online leerplatformen. Met deze materialen en projecten geef je je lessen eenvoudig vorm. Afhankelijk van de noden van jouw leerlingen kan je voor een bepaalde werkvorm kiezen of ze combineren. Het aanbod is praktijkgericht, op maat van je leerlingen en kant-en-klaar voor tijdens of buiten je les. Ook het Buitengewoon Secundair Onderwijs en OKAN kunnen gebruik maken van het aanbod van de VSV. Ontdek de interactieve workshops, laagdrempelige oefenplatformen en gratis actiepakketten via secundair.verkeeropschool.be.
Fietsbarometer
Samen met je leerlingen de veiligheid in de schoolomgeving in kaart brengen én met de verzamelde gegevens aan de slag gaan in een Geografisch Informatie Systeem (GIS)? Dat kan met de Fietsbarometer van Universiteit Gent. Dit filmpje geeft een korte samenvatting. Registreren is gratis.
Bike@School
Verkeers- en mobiliteitseducatie koppelen aan fietsvaardigheidstraining? Het educatief materiaal en het uitleenpakket voor het maken van een fietsparcours van Bike@school helpt je hierbij.
De tricks van Kenny Belaey (aka The Magician), meervoudig wereldkampioen trial bike, zijn ideaal om je leerlingen uit te dagen en te motiveren. Maar ook de door Mobiel 21 uitgewerkte Verkeerseducatieve Route biedt scholen een praktische leidraad om buiten de schoolmuren verkeersvaardigheid te oefenen.
Meer inspiratie om zelf aan de slag te gaan vind je op de website van MOEV. Boek je liever een externe lesgever die op jouw school een workshop komt geven? Dat kan via de VSV.
Extra stimuleren
Leerlingen extra stimuleren om vaker met de fiets, te voet, de skeelers, de step of het skateboard te gaan? Een (goed-doel)challenge, een beloningssysteem, een erehaag, een dag in het teken van actief transport (bv. de strapdag XL)… het zijn allemaal toffe ideeën. Ga na wat jouw leerlingen zou stimuleren en doe hier alvast inspiratie op.
Buitenschoolse activiteiten
Verplaatsingen voor buitenschoolse activiteiten tijdens de schooluren (zoals een bezoek een sporthal, zwembad, bibliotheek, …) op een actieve manier laten plaatsvinden?
Het pakket ‘Op uitstap met je fiets’ helpt je om je volgende uitstap goed voor te bereiden! Wil je met je klas op stap en ben je op zoek naar fietstochten in de natuur? Kijk dan zeker op de website van Sport Vlaanderen en Vlaanderen Fietsland.
Maak ‘eigen kracht’ makkelijker
Hoe maak jij het de leerlingen en leerkrachten die op ‘eigen kracht’ op school geraken nog makkelijker (en de auto’s moeilijker)?
Maatregelen
Ga na welke maatregelen op school kunnen helpen. Zijn de fietsenstallingen veilig? Kunnen de leerlingen hun materiaal achterlaten in een locker? Geven leerkrachten het goede voorbeeld?
Goed georganiseerde schoolomgeving
Maar ook een overzichtelijke en goed georganiseerde schoolomgeving nodigt uit om te voet of met de fiets naar school te komen. Heb je een vraag of voorstel omtrent de veiligheid van je schoolomgeving?
Betrek de gemeente
Richt je aan het gemeentebestuur en de bevoegde schepenen van omgeving, mobiliteit, jeugd en onderwijs.
De bijbehorende gemeentelijke diensten kunnen je ook ondersteunen: alle gemeenten hebben een omgevingsdienst, maar klop eventueel ook aan bij de mobiliteits‑, jeugd- of gezondheidsdienst. Probeer concrete voorstellen te geven voor de verbetering van de mobiliteit en publieke ruimte rondom de school op basis van ervaren drempels of succesverhalen.
Betrek de buurt en organisaties in de buurt
Een veilige schoolomgeving is tenslotte niet enkel de verantwoordelijkheid van de gemeente en politie, maar van iedereen. De oplossing ligt niet in louter infrastructurele maatregelen van de gemeente of handhaving door de politie, maar ook bij de educatie van de leerlingen en sensibilisering van de ouders, buren en voorbijgangers.
Het Octopusplan
Dit plan helpt scholen en gemeenten om te werken aan verkeersveiligheid en mobiliteit. In een aantal Vlaamse steden en gemeenten werden tijdens het spitsuur straten waarin scholen liggen, gesloten voor het verkeer om op die manier verkeersveiligheid bij de schoolingangen te verhogen. Benieuwd naar deze schoolstraten?
Denk ook aan andere maatregelen die leerlingen kunnen activeren:
- Is er een schoolvervoerplan of schoolroutekaart met veilige toegangswegen?
- Motiveer het opzetten van een wandel/fiets/step/skeeler/skateboardpool, waarbij kleine groepjes uit dezelfde buurt samen naar school komen. Kiezen voor poolen is kiezen voor een groener milieu, minder auto’s in de schoolomgeving én het is ook nog eens leuker om samen onderweg te zijn. Daarnaast is een groep fietsers beter zichtbaar in het verkeer.
Verplaatsingsgedrag van je leerlingen
Vooraleer je start, kan het interessant zijn om meer inzicht krijgen in het verplaatsingsgedrag van je leerlingen. Komen de leerlingen van jouw school te voet, met de fiets, skeelers, skateboard, step, de auto, de lijn- of schoolbus of met de trein naar school? Deze informatie zal je helpen om de juiste keuzes te maken.
Helemaal overtuigd om erin te vliegen, maar heb je nood aan inhoudelijke en financiële ondersteuning om verkeers- en mobiliteitseducatie op de agenda te zetten? Check dan hier of er subsidiemogelijkheden zijn.
Wil je graag weten hoe andere scholen dit hebben toegepast? Neem dan zeker hier een kijkje.
Wat als
je je liet (ver)leiden door SWEEP?
Laat je leiden door SWEEP — en ga alleen of met je collega’s de uitdaging aan. Onze SWEEP-BOXEN nemen je mee in ons verhaal en helpen je je doel te bereiken.
De BOX‘Wat als… onze verplaatsingen naar school goed zouden zijn voor het milieu?’ daagt je uit om jouw school in beweging te brengen en je leerlingen te laten stappen of trappen! Het gadget zorgt voor een verrassingseffect.
Maar… zelf creatief zijn mag. Nee, moét! Want onze actieboxen bevatten geen kant-en-klare materialen. Ze geven leerkrachten enkel inspiratie om hun gekozen thema zelf verder uit te werken en aan de slag te gaan met de informatie op onze website.
Vraag hier je gratis BOX aan!
Jammer, te laat.… Deze box is al uitverkocht. Klaar om iets helemaal nieuw te ontdekken? Hou dan zeker deze pagina in de gaten!
Hoe je van SWEEP een echt succes kan maken?
Lees het hier!Wat alsje nog meer SWEEP in je les of school kon krijgen?
Neem dan zeker een kijkje bij een van onze andere thema’s: